30. nov. 2012

Adventslys og strikking av poselue

Klart kaldt vær, med et lite dryss av snø er vel en fin ramme for advent, synes jeg. Advent er en koselig tid med forventninger både hos store og små, så litt adventspynt og kos må til.
Årets adventslysestake er et sinkfat med kubbelys. En liten halmbamse har også fått plass.

På pepperkake krukka henger en hjemmelaget engel. Den er spikket og satt sammen med stålstråd.

Lysene har jeg dekorert med tall og lagt kongler og trehjerter rund.

Sinkbaljen ble fylt med pakkeposer fra Kremmerhuset.
 Kjøkkenbordet ble koselig med røde lys, og det som ligger på fatet kan "englene" til farmor plukke på og leke med. I adventskalenderen er det noen pakker både til barn og barnebarn, så det krever litt plass, men  hva gjør det når det er slik stas:).
Jeg har lenge ønsket meg en poselue, men ikke tort å prøve meg.....før nå. Jeg er ikke ferdig, men håper den blir fin.
Kanten nede er perlestrikk med flette og det var slett ikke så vanskelig som jeg hadde trodd.

Resten av luen er heklet. Jeg har lager heklebiten større en i oppskriften slik at det blir en skikkelig pose:).

Oppskriften fant jeg hos http://mirrevirre.blogspot.no
Tusen takk, Mirre Virre, tror du har gitt meg strikkedilla! Hos henne ligger det også oppskrift på matchende votter, så her blir det nok både votter og hals. Jeg er så takknemlig for alle som deler både inspirasjon og fremgangsmåter. Jeg ønsker dere alle en fin, fin start på adventstiden. Farmor

6 kommentarer:

  1. Hei vennen !
    Så koselig du har laget det til advent :)
    Hyggelig med små pakkeoverraskelser!
    Jaså - du har trått til å strikker deg lue du da ;) den blir rålekker !!!
    Her går det sakte men sikkert fremover - har hatt 2 fine dager nå - og er strålende fornøyd!
    (det toppa seg veldig etter at du hadde vært her) Ikke missforstå- det va jo ikke din skyld :)))) Det var jo såååå koselig å ha deg her - og ja, som du sa så må vi se om vi kan klare å få til et treff før jul! Jeg skal se over helga - og så kan vi prates om når jeg evnt. kan kommer over til "julelandet" ditt :)
    Stor go klæm fra Anita

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du har lagt igjen fine ord til meg. Det varmer i vinterkulda. Tøflene var ikke vanskelige å strikke, for når jeg ser hvor du ligger i forhold til strikkekunnskaper blir dette bare blåbær for deg. Superfin lue!

    SvarSlett
  3. Så koselig du har gjort det til advent!
    Flott engel du har laget:)
    Og lua er helt super,har aldri helt lært meg flettestrikk...skulle gjerne hatt en slik i vinterkulda:)

    Takk for din koselige kommentar:)

    Ønsker deg ei flott helg med masse kos!

    SvarSlett
  4. Kjempekoselig adventspynt hos ♥ Flott lue du hekler og strikker også- jeg har laget noen av de jeg og, men det er lenge siden nå. Sikkert lurt å øke litt mer enn som står i oppskriften når du ønsker deg en skikkelig posete lue :)
    Ha en fin adventstid- får vel finne fram stjerner og lyskranser her også snart. Akkurat nå er boden litt lukket for skapet i kjelleren er under montering!! Hurra!!
    klem fra Sissel

    SvarSlett
  5. Kjempekoselig adventspynt hos deg :) og takk for koselige ord inne hos meg !

    Den lua så helt knall ut :)

    God helg til deg og kos deg masse

    Klem fra Monica / Fru Sjøaker

    SvarSlett
  6. Koselig adventsstake du har laget deg!, og poseluen ser jo bare rålekker ut - flink du er!

    Ha en fin uke videre!


    SvarSlett