21. mars 2013

Gamle idol, undertøy og tynne heklede hansker.

Når man rydder er det mye rart som kommer frem, ting man har fått etter som årene har gått. I kjellerboden fant jeg en pose med gamle album med utklipp. Jeg husker svigermor stakk den til meg for noen år siden, etter å ha ryddet boet til en gammel venninne. Jeg tittet litt i posen, og det var en reise i gamle helter og vakre kvinner.
Den gamle damen samlet på utklipp av skuespillere.

Kanskje har hun bladd i bøkene og drømt om vakre kjoler og berømmelse.
I mellom utklipp og postkort fant jeg et brev, og jeg tror nok at det var fra den gamle damens ungdomsflamme. Han forsikret henne om sine følelser og ville så gjerne treffe henne igjen. Jeg koste meg der jeg satt på gulvet, med minner fra en annen tid, strødd rundt meg. Jeg kom også over noen gamle "skatter" etter svigermors mor. Den gamle damen skulle bare visst, at ting hun hadde i sin ungdom fortsatt er her og forteller om henne som forlengst er borte.
Jeg vet ikke om dette er en portmonè eller en liten veske, men den er i skinn med lås i ben, tror jeg.

De kunne pynte seg, damene, for 100 år siden.

Et liv med snøring bak, stofftrukkede knapper, legg og blonder. Hun følte seg nok fin med denne under kjolen.

Disse vantene er utrolig tynne, vakre og rike på detaljer.

Så var det vel bare å rydde sammen og putte alt tilbake i boden. Hva jeg skal med alt dette? Gamle vanter og kjoleliv skal frem i dagen, men hvordan kan kanskje dere hjelpe meg med? De gamle utklippene og kortene, ja, si det, de trenger å komme frem i lyset, de også. De er jo på en måte datidens posters og "kjendisblogg", tenker jeg.                                   Farmor                                               

7 kommentarer:

  1. I min barndom kan jeg huske at vi samlet på bilder av filmstjerner og kjendiser fra ukeblad. Klippet dem ut og limte inn i boken...jeg er ikke flink til å ta vare på gamle ting og de bøkene er kastet for maaaaange år siden...litt synd tenker jeg nå. Hadde vært artig å bladd i. Servietter samlet vi også på. Du har i alle fall kjekke ting du har tatt vare på.

    SvarSlett
  2. Så masse flott du har der - dette er skatter du ikke må gjemme bort!

    Nå har påsken startet for min del. Drar til Nordfjord i morgen, og skal ha nesten to uker påskeferie der - gleder meg!!

    Ønsker deg en flott påske!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  3. Så morsomt da- og så flotte saker :) håper du finner en måte å ha det fremme på- at du plutselig bare vet det :)

    God helg klem fra Monica

    SvarSlett
  4. Så flotte gamle skatter. Likte spesielt godt hanskene. Regner med de er laget for hånd, slik som var vanlig i gamle dager.

    Riktig god påske!

    SvarSlett
  5. Så masse nydelige gamle ting! Hva med å ha iallefall hanskene i en ramme- kanskje med noen av de gamle bildene som bakgrunn? Ikea har jo en del sånne litt dype rammer?
    Ha en flott påske- ser ut som været blir supert for oss alle i sørnorge :)
    klem fra Sissel

    SvarSlett
  6. Ååå..detter er gamle fine skatter og historier fra en svunnen tid!..nydelige handsker:)
    Ja..hvordan skal en "bruke" dette på rett måte..
    tenker litt som henne over her,må komme frem i lyset som et stilleben:)
    Du finner nok på noe lurt:)
    God påske til deg:))

    SvarSlett
  7. Du verden så mye flott!!
    Er det ikke bare den rene lykke å sitte å se gjennom slike ting?
    Jeg har et par lignende hansker selv, de har fått plass på veggen med gamle slektsbilder, synes de passer fint til alle svart/hvitt bildene:)
    Det vakre livet med fin snøring ville jo vært fint å henge på en slik gammeldags kleshenger på soverommet.

    Ønsker deg en fin søndag videre!
    Klem:)

    SvarSlett